Załącznik Nr 1

 

STATUT

PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ W INOWŁODZU

Na podstawie art. 60 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz.U. z 2004 r.
Nr 256, poz.2572) oraz Rozporządzenia MENiS z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 61, poz.624, z 2002 r.
Nr 10, poz.96, z 2003 r. Nr 146, poz.1416, z 2004 r. Nr 66, poz.606)

 

ROZDZIAŁ l Postanowienia ogólne

§ 1. Publiczna Szkoła Podstawowa w Inowłodzu zwana dalej „ szkołą" jest jednostką organizacyjną Gminy Inowłódz.

§ 2. Nazwa placówki brzmi: Publiczna Szkoła Podstawowa im. Juliana Tuwima
w Inowłodzu.

§ 3. Siedzibą szkoły jest budynek przy ulicy Spalskiej 5 w Inowłodzu.

§ 4. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Inowłódz.

§ 5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Łódzki Kurator Oświaty.

§ 6. Szkoła działa na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572).

§ 7. Cykl kształcenia w szkole podstawowej wynosi: 1 rok w oddziale przedszkolnym (rok zerowy) i 6 lat w klasach l -VI.

 

ROZDZIAŁ II
Cele i zadania szkoły

§ 8. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły i program profilaktyki dostosowany do
potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, o których mowa w
odrębnych przepisach.

1. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły, poprzez:

1) prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych,

2) atrakcyjny i nowatorski proces nauczania,

3) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów,

4) organizowanie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,

5) organizowanie zajęć nauczania indywidualnego dla uczniów wymagających szczególnej pomocy w związku z chorobą.

2. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie dostosowane do warunków szkoły i wieku uczniów poprzez:

1) zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów szkoły,

2) systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,

3) realizowanie programu wychowawczego szkoły.

3. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:

1) organizowanie zajęć świetlicowych,

2) umożliwienie spożywania posiłków,

 

3) zapewnienie opieki w czasie pobytu ucznia w szkole oraz w czasie wycieczek szkolnych, rajdów, biwaków,

4) realizowanie programu profilaktyki,

5) objęcie szczególną opieką dzieci z rodzin patologicznych i niewydolnych wychowawczo,

6) organizowanie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych w zależności o rodzaju i stopnia niepełnosprawności uczniów,

7) prowadzenie zajęć pozalekcyjnych: kół przedmiotowych, kół zainteresowań, SKS.

4. Współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.

5. Współpracuje z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania, profilaktyki. Zebrania z rodzicami organizowane są w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż 5 razy w roku szkolnym.

6. Przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.

7. Realizuje ustalone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów.

 

 

ROZDZIAŁ III

Organy szkoły

§ 9. Organami szkoły są:

1. Dyrektor Szkoły

2. Rada Pedagogiczna

3. Rada Rodziców

4. Samorząd Uczniowski

§ 10. 1. Dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. W ramach swoich kompetencji decyduje w sprawach:

1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,

2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych pracownikom,

3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.

2. Dyrektor szkoły w szczególności:

1) kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,

2) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,

3) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole i przedstawia radzie pedagogicznej ogólne wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego,

4) określa zakres obowiązków dla nauczycieli na dany rok szkolny,

5) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

6) powołuje zespoły wychowawcze, przedmiotowe i inne problemowo-zadaniowe,

7) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,

8) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,

9) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,

10) odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu w szkole.

3. Dyrektor szkoły w wykonywaniu swych zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim, a w szczególności:

1) gwarantuje każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji stanowiących,

2) umożliwia poszukiwanie rozwiązań różnych trudnych sytuacji konfliktowych w ramach

kompetencji określonych organów szkoły,

4) zapewnia bieżący przepływ informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych

i planowanych działaniach lub decyzjach, a także umożliwia porozumiewanie się w tych

sprawach.

 

§ 11.1. W szkole działa Rada Pedagogiczna.

2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.

3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.

4. Do kompetencji rady pedagogicznej należy:

1) zatwierdzanie planów pracy szkoły,

2) uchwalanie programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego,

3) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

4) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,

5) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,

6) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.

5. Rada Pedagogiczna opiniuje:

1) organizację pracy szkoły w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

2) projekt planu finansowego szkoły,

3) wnioski dyrektora o przyznaniu nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

4) propozycje dyrektora w sprawie przydzielania nauczycielom stałych prac i zajęć

w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych,

wychowawczych i opiekuńczych.

 

§ 12.1. W szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.

2. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów tej szkoły.

3. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.

4. Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw szkoły.

5. W celu wspierania działalności statutowej szkoły, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin rady rodziców.

 

§ 13.1. W szkole działa Samorząd Uczniowski zwany dalej „samorządem".

2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.

3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin.

4. Samorząd może przedstawić radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,

2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,

5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,

6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

ROZDZIAŁ IV
Organizacja szkoły

 

§ 14. Termin rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

 

§ 15.1. Szczegółową organizację nauczania, wychowywania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora szkoły,
z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku po zaopiniowaniu przez organ nadzoru pedagogicznego.

2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.

3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły,
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.

 

§ 16.1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział. Liczba uczniów w oddziale nie powinna być większa niż 35. Nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy, jeżeli średnia liczba uczniów jest niższa niż 18.

2. Oddział można dzielić na grupy na zajęcia z języków obcych i informatyki. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów. W przypadku oddziałów liczących mniej niż 24 uczniów podziału na grupy można dokonać za zgodą organu prowadzącego.

3. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.

4. W szkole utworzony jest oddział przedszkolny realizujący program wychowania przedszkolnego.

 

§ 17.1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno - wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.

2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, w bibliotece, świetlicy i oddziale przedszkolnym 60 minut.

3. Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.

 

§ 18. 1. W szkole działa biblioteka szkolna, która służy realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych, zaspokajaniu potrzeb i zainteresowań czytelniczo-informacyjnych uczniów, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej.

2. Biblioteka funkcjonuje w dniach zajęć dydaktycznych, od pierwszego do ostatniego dnia nauki w danym roku szkolnym. Działa w oparciu o roczny plan pracy przygotowany przez nauczyciela - bibliotekarza.

3. Do zadań nauczyciela - bibliotekarza należy w szczególności:

a) udostępnienie zbiorów uczniom, nauczycielom, rodzicom,

b) poradnictwo w wyborze lektury,

c) wydzielanie pozycji do klasopracowni,

d) organizowanie lekcji przysposobienia czytelniczo-informacyjnego,

e) przeprowadzanie konkursów czytelniczych,

f) przygotowanie zestawów lektur o określonych tematach i zagadnieniach

 

 

 

2) prace organizacyjno-techniczne:

a) realizacja zakupu książek,

b) prowadzenie dokumentacji zbiorów,

c) klasyfikowanie i katalogowanie książek,

d) konserwacja zbiorów,

e) prowadzenie katalogów,

f) opracowanie rocznego planu pracy,

g) prowadzenie statystyki wypożyczeń,

h) prowadzenie dziennika zajęć,

i) informowanie czytelników o nowościach czytelniczych,

j) opracowanie sprawozdań na konferencje rady pedagogicznej.

4. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.

5. Biblioteka działa zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez dyrektora.

 

§ 19.1. W szkole działa świetlica szkolna obejmująca opieką dzieci dowożone.

2. Działalność świetlicy dotyczy wychowania zdrowotnego, społecznego, umysłowego, technicznego i estetycznego.

3. W ramach świetlicy działa stołówka szkolna, która zapewnia uczniom obiady
i w miarę potrzeby inne posiłki i napoje. Cenę obiadu zatwierdza dyrektor szkoły
w porozumieniu z radą rodziców.

4. Ustala się następujące zasady funkcjonowania stołówki szkolnej:

1) wydawanie obiadów w godzinach 11.20 - 12.20,

2) zakupu abonamentu obiadowego dokonać można wyłącznie na pełny miesiąc,
w szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się wykupienie abonamentu na terminy krótsze, jednak nie krótsze niż jeden tydzień,

3) w przypadku długotrwałej nieobecności ucznia dopuszcza się dokonanie odpisu od wartości obiadu w następnym miesiącu,

4) ze względów higienicznych zabrania się pobytu w pomieszczeniach stołówki szkolnej osobom nie spożywającym posiłków w tym również rodzicom dzieci,

5) do korzystania ze stołówki maja prawo uczniowie i pracownicy szkoły.

 

§ 20. Do realizacji celów i zadań statutowych szkoła posiada następującą bazę:

sale dydaktyczne, salę gimnastyczną, boisko sportowe, pomieszczenia biblioteczne, zaplecze kuchenne i jadalnię, gabinet dyrektora, sekretariat, archiwum, pomieszczenia pomocnicze.

ROZDZIAŁ V
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

§ 21.1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.

2. Zasady zatrudniania pracowników określają odrębne przepisy.

 

§ 22.1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za efekty i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

2. Do obowiązków nauczyciela należy:

1) przestrzeganie zapisów statutowych,

2) dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas lekcji, dyżurów, imprez oraz wyjazdów poza szkołę,

3) egzekwowania przestrzegania regulaminów w pracowniach,

4) używanie w sali gimnastycznej i na boisku sportowym tylko sprawnego sprzętu,

5) kontrolowanie na każdej lekcji obecności uczniów,

6) pełnienie dyżurów zgodnie z opracowanym harmonogramem,

7) przygotowanie się do zajęć dydaktycznych - wychowawczych,

8) dbanie o poprawność językową,

9) stosowanie zasad oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami,

10) podnoszenie i aktualizowanie wiedzy i umiejętności pedagogicznych,

11) służenie pomocą nauczycielom rozpoczynającymi pracę pedagogiczną,

12) wzbogacanie warsztatu pracy i dbanie o powierzone pomoce i sprzęt,

13) uczestniczenie w szkoleniowych posiedzeniach rad pedagogicznych,

14) stosowanie nowatorskich metod pracy i programów nauczania,

15) wspomaganie rozwoju psychofizycznego ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływania w ramach zajęć pozalekcyjnych.

 

§ 23.1. Nauczyciele danego przedmiotu, bloków przedmiotowych lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych tworzą zespoły przedmiotowe.

2. Pracą zespołu między przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora szkoły, na wniosek członków zespołu, przewodniczący zespołu.

3. Do zadań zespołu należy:

1) wybór programów nauczania i współdziałania w ich realizacji,

2) opracowanie kryteriów oceniania ucznia oraz sposobu badania osiągnięć, stymulowanie rozwoju uczniów,

3) opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,

4) stałe podnoszenie kwalifikacji członków zespołu w ramach WDN.

 

§ 24.1. Dyrektor szkoły powierza oddział opiece wychowawczej jednemu
z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.

2. Wychowawca pełni swoje funkcje w stosunku do powierzonej mu klasy, chyba, że rada rodziców złoży uzasadnienie wniosek do dyrektora szkoły o zmianę wychowawcy lub sam nauczyciel wniesie stosowna prośbę o zmianę.

3. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami szkoły, a w szczególności:

1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia,

2) przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,

3) rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka.

4. Wychowawca w celu realizacji zadań, winien;

1) zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,

2) rozwiązywać ewentualne konflikty w szkole, utrzymywać systematyczny i częsty kontakt
z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych,

3) współpracować z rodzicami włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych,

4) współpracować oraz Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną,

5) śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,

6) dbać o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia,

7) kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji
i poszanowaniu godności ludzkiej,

8) utrzymywać stały kontakt z rodzicami i opiekunami w sprawach postępu w nauce
i zachowania się ucznia,

9) powiadomić o przewidywanym dla ucznia okresowym /rocznym stopniu i ocenie
z zachowania w terminach i w sposób określony w szkolnym systemie oceniania,

10) uczestniczyć w zebraniach z rodzicami.

5. Wychowawca prowadzi określona odrębnymi przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa).

 

§ 25. Zadania pracowników administracji i obsługi określają indywidualne zakresy obowiązków ustalone przez dyrektora szkoły.

 

 

ROZDZIAŁ VI
Uczniowie szkoły

§ 26. 1. Do oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej uczęszczają dzieci
w wieku 6 lat, które mają obowiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego.

2. Do szkoły podstawowej uczęszczają dzieci począwszy od 7 roku życia, a w wyjątkowych wypadkach młodsi, jednak nie wcześniej niż od 6 roku życia. Podlegają oni obowiązkowi szkolnemu, który trwa do ukończenia szkoły podstawowej nie dłużej niż do 18 roku życia.

3. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.

4. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej. Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej, jest zwolnione z obowiązku odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego.

5. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie

spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej niż o jeden rok.

6. Decyzje w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.

7. Do szkoły przyjmowani są wszystkie dzieci zamieszkujące ustalony dla szkoły obwód.

8. Dyrektor szkoły może przyjąć dziecko z innego obwodu, jeżeli warunki organizacyjne na to pozwalają.

9. Na wniosek rodziców dziecka oraz po zasięgnięciu opinii psychologiczno-pedagogicznej dyrektor może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego.

 

§ 27.1. Uczeń ma prawo do;

1) informacji na temat zakresu wymagań oraz metod nauczania,

2) posiadania pełnej wiedzy na temat kryteriów ocen z przedmiotów i z zachowania,

3) korzystania z zasad dotyczących sprawdzania wiedzy i umiejętności

4) tygodniowego rozkładu lekcji zgodnego z zasadami i higieny pracy umysłowej,

5) poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich,

6) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

7) swobody wyrażania myśli i przekonań o ile nie naruszają one dobra osobiste osób trzecich,

8) korzystania z pomocy doraźnej,

9) bezpiecznych warunków w szkole,

10) korzystania z wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem
i z obowiązującymi regulaminami,

11) reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach.

2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie, a zwłaszcza:

1) postępowania zgodnie z dobrem społeczności szkolnej,

2) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,

3) dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,

4) zmieniania obuwia przy wejściu do szkoły,

5) rzetelnej pracy nad poszerzeniem swojej wiedzy i umiejętności,

6) odpowiedzialności za własne życie, zdrowie, higienę i rozwój,

7) naprawiania wyrządzonych szkód materialnych,

8) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,

9) dbania o honor i tradycję szkoły,

10) podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, oraz ustaleniom samorządu uczniowskiego,

11) usprawiedliwić każdą nieobecności na zajęciach, jednak nie później niż w ciągu 2 tygodni po powrocie dziecka do szkoły.

3. Uczeń szkoły może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:

1) rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły,

2) wzorową postawę,

3) wybitne osiągnięcia,

4. Nagrody przyznaje dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy klasy, samorządu uczniowskiego, rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.

5. Ustala się następujące rodzaje nagród dla uczniów:

1) pochwała wychowawcy i opiekuna organizacji uczniowskich,

2) pochwała dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,

3) dyplom i list pochwalny do rodziców,

4) nagrody rzeczowe.

6. Nagrody finansowane są przez radę rodziców.

7. Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z wewnątrz szkolnym regulaminem oceniania.

8. Ustala się następujące rodzaje kar:

1) upomnienia wychowawcy wobec klasy,

2) upomnienia dyrektora,

3) upomnienia dyrektora wobec społeczności uczniowskiej,

4) pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu uczniów,

5) zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych, przeniesienie ucznia do równoległego oddziału tej szkoły,

9. Uczeń, który nie zgadza się orzeczeniem kary ma prawo odwołać się do Rzecznika Praw Ucznia.

10. Dyrektor może wystąpić do organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły, gdy ten:

1) umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu kolegi,

2) dopuszcza się kradzieży,

3) wchodzi w kolizje z prawem, demoralizacji innych uczniów,

4) permanentnie narusza statut szkoły.

11. Interesy ucznia na forum szkoły reprezentuje Rzecznik Praw Ucznia.

 

ROZDZIAŁ VII
Zasady gospodarki finansowej

§ 28.1. Szkoła jest jednostką budżetową gminy.

2. Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.

 

§ 29.1. Podstawą gospodarki finansowej szkoły jest roczny plan finansowy, którego projekt przygotowuje dyrektor placówki.

2. Plan finansowy zatwierdza organ prowadzący.

ROZDZIAŁ VIII

Postanowienia końcowe

 

§. 30.1. Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Szkoła posiada sztandar i hymn szkolny.

 

§ 31. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 32.1. Wszelkie spory w zakresie interpretacji i stosowania statutu rozstrzyga dyrektor szkoły.

2. W przypadkach istotnych dyrektor rozstrzyga problemy w porozumieniu
z radą pedagogiczną.

3. Dyrektor może zwrócić się o pomoc do organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.